ensiyahmuhammad

Monday, February 23, 2015

Tetap

"Allah dah tetapkan semua, en"

Sebaris kata yang biasa, tapi mampu membuatkan aku berfikir jauh.

Dalam hidup, memang tiada apa yang Allah takdirkan itu sia-sia, pasti ada hikmah, pasti ada sesuatu. Cumanya, sama ada kita memang yakin akan ketentuan Allah atau tidak. Bukan sekali dua hati ini mempersoalkan, "Kenapa mesti aku hadapi ini semua? Kenapa mesti aku? Kenapa... itu. Kenapa... ini" 

Jarang sekali untuk aku positif dan berfikir, "Kalau bukan sekarang, bila lagi? Kalau bukan aku, siapa lagi? Kalau aku tak percaya pada ketetapan Allah, pada siapa/apa yang aku harus sandarkan keyakinan?"

Menjadi manusia, membuatkan kita sering leka yang dunia ini, bukanlah satu tempat untuk bersuka ria. Dunia adalah tempat untuk ujian. Yes, worldly life is just a trial ground. If you cannot pass this level, how would you will pass the next level? How would you achieve the true succeed? How?

Muhasabah itu, patutnya ada. Pada setiap masa. erm.

No comments: