ensiyahmuhammad

Tuesday, August 6, 2013

selamanya

ramadhan dah nak pergi.
tinggalkan aku.
kau jua, kan..?

ramadhan ini,
aku banyak terima hadiah.
dan juga sedikit kesakitan.
tapi kesakitan itu perit.

jika diibaratkan hadiah tu sebagai pahala,
dan kesakitan itu sebagai dosa,
maknanya.. tak kira berapa banyak pahala yang aku cuba kumpul,
nak hapuskan dosa yang sedikit itu,
susah.

untuk baki baki ramadhan ini.
aku mohon.
ampunkan dosa aku
ampunkan dosa orangorang yang sakiti aku dengan kata-katanya
ampunkan dosa orangorang yang sakiti aku dengan tindakannya
ampunkan dosa orangorang yang sayangi aku, yang kenali aku, yang tidak kenali aku.
ampunkan dosa sekalian makhluk.

aku mohon.
aku betulbetul mohon.
ampunkan dosa aku, dia, kami semua.

kerana aku, dia, kami semua..
bakal menghuni kubur.


No comments: