ensiyahmuhammad

Thursday, June 27, 2013

Rantai...

Zimah tulis pasal barang kemas.

dalam banyakbanyak item yang zimah tulis. cuma satu yang menarik perhatian aku. 

Rantai. 

 aku pun suka rantai. tapi aku ada pendapat aku sendiri. 

1 - Aku suka rantai sebab rantai dipakai di leher di mana untuk perempuan bertudung, orang lain takkan nampak. Dan sifat tak nampak ini, ada simbolik nya... bagi aku. Sebab.. sebagai wanita muslim, leher bukanlah satu pameran. dan leher hanya satu.. walaupun leher mampu tampung dua tiga rantai.. tapi.. bukan semua rantai kita akan pakai pada tiap tiap masa. dan untuk aku.. hanya rantai dari orang yang istimewa yang aku akan pakai dan takkan aku lepaskan :)

dan si pemberi rantai. tak perlu dihebohkan kepada semua. cukup aku dan dia sahaja yang tahu. (dia tak semestinya kekasih)

2 - Aku suka rantai sebab bila pakai rantai yang disertakan dengan loket atau apa apa buah.. lagi lagi yang bentuk hati.. ia nya akan jatuh ke dada. di mana tempat yang selalu kita rujuk sebagai hati. hati yang kita rujuk bila bercinta, di sakiti. Jadi, rantai dekat dengan hati :)

3 - Rantai tak perlu dibuka bila tiba waktu makan, tidur ,mandi bahkan waktu berlari. jadi rantai... sentiasa bersama dengan kita... setiap masa :)

4 - Rantai bila dikalungkan ke leher dari si pemberi. kita akan rasa 'dekat' sebab seseorang takkan mampu nak pasangkan rantai pada jarak yang jauh. dan sebenarnya... tanpa sedar.. di situ sahaja sudah punya 'interaksi' :)

Dulu dulu. aku tak menghargai rantai sebagaimana aku menghargai rantai sekarang. (^_^)

ada orang kata. kenapa masa pertunangan atau pernikahan cincin di sarungkan di jari manis. sebab urat jari manis terus ke hati. dan dengan simbolik nya memakai cincin itu.. menunjukkan agar kasih sayang dan cinta dari si pemberi terus langsung sampai ke hati. :D

tapi saya pun tak pasti betul ke tak. mungkin kena buat kajian sama ada betul ke tak urat jari manis terus ke hati. hehe

p/s: jari saya juga kosong tiada cincin cik zimah. jadi maksudnya apa? hehe


2 comments:

Zimah Zaiwani said...

jari kita sama2 kosong! maksudnya kita sama-sama single!!!!! jd, kalau ada pinangan mn2 putera raja, jgn kita lepaskan! hehehehe

;)

ensiyahmuhammad said...

ehem, saya dah lepaskan satu. hehe