ensiyahmuhammad

Wednesday, April 24, 2013

Berlapang Dada


Aku memang bukan orang yang sabar. itu aku sangat sedar. kalau orang cakap aku ada kesabaran yang tinggi. muka aku mesti macam nie...

Hah! biar betol!

atau pun, muka aku macam nie....

nie mesti ada pape nie. baik mengaku cepat.

Sejak semalam sampailah sekarang.. satu demi satu kejadian, yang membuatkan aku rasa nak jadi....






tapi aku cuba jugak nak bersabar. kalau ikutkan hati sangat pun tak boleh. aku kena belajar kawal emosi. kalau tak sampai bilabila pun aku takkan maju. 

Aku sangat suka dan yakin dengan hadis nie,

Dari Abu Hurairah ra, Nabi SAW, bersabda: 

Barang siapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, pasti Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat. Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat. Barang siapa yang menutupi aib seorang muslim, pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. Allah senantiasa menolong hamba Nya selama hamba Nya itu suka menolong saudaranya”. 
(HR. Muslim, lihat juga Kumpulan Hadits Arba’in An Nawawi hadits ke 36).

Jadi sekarang aku kena terus berdoa dan berdoa. 
Aku nak berlapang dada, aku nak bersangka baik, aku cuba nak optimis dalam setiap perkara. 
Aku bukan orang yang pandai nak senyum 24 jam kalau ada masalah, muka aku tak pandai nak menipu. 
Tapi, selalunya kalau dah dapat penjelasan, aku cuba untuk faham. Jangan buat aku tertunggutunggu dan tertanyatanya. 
Bantu aku untuk ikhlas dengan apa yang terjadi, insyaALLAH ALLAH pun akan bantu untuk mudahkan urusan kau. 
Tak sabar aku pun, aku masih boleh nak fikir rasional. Aku cuma mahukan 10 minit untuk kau luangkan untuk aku, dan aku harap ALLAH akan ganti 10 minit kau dengan banyak ganjaran. InsyaALLAH. 

Cikyaya, jom join dhiya tido.. :D

Sonok je dhiya tido. :) tapi cikyaya tak boleh nak tidur skrg. Rasanya cikyaya nak pegi main air jap, nak legakan 'kepanasan' hati. heee

sabar ncyaya sabar!

No comments: