ensiyahmuhammad

Monday, March 25, 2013

bangun.

Sejak akhirakhir nie, aku stress. sangat stress dengan study. Makin banyak aku belajar, makin bodoh aku rasa. Aku.. benci.. perkataan "bodoh". Sebab, perkataan tu sangat kejam bagi aku. sangat tak sepatutnya keluar dari mulut sesiapa pun. dan aku cukup mudah melenting kalau aku dengar ada sesiapa yang sebut perkataan aku.

tapi........... aku tak jumpa perkataan laen yang sangat tepat nak gambarkan perasaan aku skrg. Bodoh. tu je yang paling tepat. Kenapa? Bila aku dah belajar banyak kali, aku tekantekan kalkulator - kalkulator biasa dan kalkulator khas untuk bisnes.. agaknya kalau diorang boley menjerit.. mesti diorang menjerit "Stop! Stop! Sakit tau tak???" memang aku seksa diorang habishabisan la. Tu baru tekantekan, tu belum lagi campur kes aku TERcampak dan sengaja campak kalkulator tu. 

Kalau kau minum air, tapi kau makin haus dan haus. dan kau tak jumpa air yang mampu nak hilangkan haus kau. Mesti kau rasa tak tau apa nak wat. kau rasa nak mati.

Macam tu la yang aku rasa sekarang. aku belajar , belajar, belajar dan belajar. tapi aku makin tak faham , tak faham dan tak faham. kawan itu dah ajar, kawan ini dah ajar, kawan kelas sebelah pun dah ajar.. stilll... Kosong kosong kosong.................. 

Pengetua sekolah aku pernah cakap
"Orang.. bila tak tahu apa apa. tu bukan bodoh. tu dia tak tahu. Jadi ajar dia. Bagi dia ilmu. Barulah dia tahu. tapi........ orang yang dah di beri ilmu, tapi tak fahamfaham jugak atau buat tindakan yang berbeza dari perkara yang dia dah tahu, dah diberi ilmu.. tu baru namanya bodoh"

Tapi, selalu je ada anasir anasir jahat yang berbicara 

betul ke kau stress pasal study?
memang betul
ok.. memang betul kau stress pasal study. tapi, betul ke tu the major part of your stress?
maksud kau?
en siyah muhammad. kau stressstress pasal study pun.. palingpaling kuat pun, otak kau je yang serabut.............. paling koman kau buat.. kau tidor.. bangun dari tidur, kau boley try lagi try lagi dan try lagi. tekanlah kalkulator tu sampai rosak pun takpe. formula ada, kau akan dapat jawapannya. sabar sikit. nanti kau boley master subjek nie.
dan....... apa yang kau cuba nak sampaikan?
kau mencari jawapan yang takde formula. yang takde yes and no. dan kau menidakkan itu. sebab tu kau bengang, stress kau bertambah. sebab kau tau jawapan tu kau tak pegang...
aku tak paham apa kau cuba cakap. 
Jujurlah. dan kau akan rasa tenang. Kalau kau taknak belajar untuk jujur dengan orang lain. Belajar la untuk jujur dengan diri sendiri.
bangun.

aku mahukan perpisahan ini.
bebaskan aku.

No comments: