ensiyahmuhammad

Friday, August 3, 2012

Kun Fayakun

Assalamualaikum






3 Ogos 2012, kemalangan ngeri yang meragut satu nyawa telah pun berlaku di universiti taman ilmu dan budi ini. Untuk keterangan yang lebih lanjut, bolehla baca di link ini.

Sesungguhnya dari Allah kita datang dan kepada Allah kita kembali. Al-fatihah.

Entah kenapa membaca tentang berita ini di IIUM Online menerbitkan rasa sedih dalam hati, membaca blog akh tersebut bercucuran satu dua titis air mata. Pemergian insan yang tersayang di saat menuju ke pertengahan Ramadhan pasti menjadikan raya tahun ini, tahun depan, tahun depan depan dan sampai bilabila tidak akan sama. Sedang saja kematian kurakura tidak memungkinkan untuk kita dapat kurakura yang sama, serupa mungkin, inikan pula kematian seorang insan bernyawa dalam hidup ini. Kedai mana ada yang menjual?

Tak kisahlah siapa pun kita dalam mata masyarakat, cleaner, tukang sapu tepi jalan, eksekutif dan siapa saja, itu hanya aturan ALLAH di muka bumi. Siapa kita yang sebenar hanya ALLAH yang tahu. Kepulangan pada hari Jumaat ditambah pula pada bulan Ramadhan di fasa pengampunan, sepertinya kepulangan yang dirindui para penghuni langit. Wallahualam. Hanya Allah yang lebih mengetahui. 

Bagaimana dengan kita? Dapatkah kita mengakhiri Ramadhan ini? Dapatkah kita berjumpa di Ramadhan akan datang? Berapa pastikah kita bila ketetapan Allah iaitu maut ini datang kita yakin dengan amalan kita? Dan berapa pastikah kita dalam banyak amalan kita, Allah meredhai dan merahmatinya? 

Kun Fayakun. 

p/s: Allah telah tetapkan 4 perkara apabila kita lahir iaitu ajal dan maut, rezeki, jodoh, susah dan senang. bolehlah baca lebih lanjut di blog ini. semoga bermanfaat.

No comments: